General data:
Class:LT  (Lystecit trepariozom)
Height:42 m
Gallery:Ub/2
Alternatives:Autojeřáby Jurkovič
Type:C  (Classic brick)
Gallery:Ub/2
Detail:0  (Circular profile)
Bilighorze:H/C/CC
Status:S
Country:CZE  (Česká republika)
(p)Region:STC  (Středočeský)
County:KD  (Kladno)
Municipality:Kladno
Coords:
50°9'7.704"N,14°5'18.211"E
Details (CZ):2 display >>
Record history:
12.2.2009
15:48:33
+ Mc - Import pregionu
25.12.2012
12:09:54
+ voltik - nový nájemce areálu
Map + photo
7.3.2007 Právě probíhající montáž technologie operátora
Historická fotka zachycující areál dolu Engerth roku 1914. Zdroj: internet Nedatováno. V místech stromků v popředí vedla vlečka na nádraží Kladno - Ostrovec (Staré Kladno). Zdroj: Archiv V. Winkla
Nedatováno. Zdroj: F. Pošta, archiv T. Roučka
Poznámky
16.4.2014 18:56:13 voltik

 Z historie:

 Jáma No. V se začala hloubit v říjnu 1868. V hloubce 386 metrů byla odkryta uhelná sloj, poté se dále prohlubovala až na konečných 425,26 metrů. Hloubení bylo ukončeno roku 1872, samotná těžba pak začala v dubnu 1873. Po roce 1936 dochází k útlumu a postupnému zastavování těžby. Vytěžené uhlí se už nedopravuje jámou, ale přes důl Barré na třídičku a úpravnu na dole Ronna. 


Práce na dole skončily v roce 1945, o rok později došlo k zasypání jámy. Konečné zabezpečení proběhlo v roce 1999. Dnešní návštěvník najde Engerth v takřka nezměněné podobě. Pravda, některé stavby (nákladiště, železniční vlečka či lanovka) jsou už nenávratně ztraceny. Zůstala ale těžní budova, byť musela být kvůli zchátralosti o dvě patra snížena. Zajímavostí je do dnešních dnů zachovalá dřevěná tabule se jménem dolu  na průčelí těžní budovy.
V současné době jsou v areálu f. Autojeřáby Jurkovič pomníček a zasypaná jáma jsou schované uvnitř budovy.

 

Profil jámy: 7,1x2,7 m, obdélníkový
Hloubka jámy: 425 m
Zahájení hloubení: 1868
Ukončení těžby: 1945
Ukončení likvidace: 1999
Původní likvidace: zásyp neznámým materiálem, uzavírací ohlubňový poval
Nová likvidace: Betonová jámová zátka pod ohlubňovým povalem s dosypávacím otvorem 

 

Zdroj: hornictvi.kladnominule.cz Roman Hájek, Jiří Suchomel. Upraveno.