MT T 81/1/1
Býv. LIAZ, Stavmek, 5. května, Mnichovo Hradiště

General data: | |
Class: | MT (Morfolic trepariozom) |
Height: | 81 m |
Gallery: | 1/1 |
Type: | T (Concrete bricks) |
Gallery: | 1/1 |
Detail: | 0 (Circular profile) |
Bilighorze: | 2H,2CC |
Status: | P |
Country: | CZE (Česká republika) |
(p)Region: | STC (Středočeský) |
County: | MB (Mladá Boleslav) |
Municipality: | Mnichovo Hradiště |
Coords: | 50°30'34.086"N,14°58'0.739"E |
Details (CZ): | 15 display >> |
Record history:
12.2.2009 15:48:33 |
![]() |
* - Import pregionu |
5.8.2010 14:11:30 |
![]() |
starbreaker - přibyl technický ochoz |
7.10.2010 23:07:47 |
![]() |
Vojti - úprava dat |
28.2.2018 20:21:59 |
![]() |
kabik - Zhodnocení aktuální situace |
22.10.2022 10:12:34 |
![]() |
Tuxik - Přestup 22.10.2022 v 10:10 |
Map + photo
Poznámky
KODA © M.i.X 2008-2025 - CZ
"Součástí rekonstrukce a modernizace závodu LIAZ za 92 milionů Kčs byla mimo jiné stavba nové mazutové kotelny, nové parní rozvody po závodě, parovod do nářaďovny s stavba komínu za 1,215 milionů Kčs o výšce 90 metrů. Projekci a realizaci zajistila Teplotechna Olomouc v roce 1970. Následovalo zrušení všech malých nevyhovujících kotelen a komínů. S rozvojem telekomunikací posloužil vršek komínu (ochoz) jako retranslační stanice s velkým dosahem. Do projektování komínu zasáhly nové předpisy z oblasti životního prostředí. Kotelna, i když nespalovala uhlí s množstvím popílku, ale mazut, kde je ve spalinách popílek
minimální, měla ve výsledku komín o výšce 90 metrů. Největší v okruhu desítek kilometrů. Vyšší v té době, přes 100 metrů, měla jen ŠKODA Mladá Boleslav. Základ komínu je železobetonová kruhová deska s odlitým železobetonovým tubusem vysokým pět metrů nad terénem. Potom pokračuje nosná část komínu skládaná z betonových prefabrikátů s vloženou ocelovou výztuží. Vnitřek komínu měl šamotovou vyzdívku. Protože byl vyšší než cukrovarský komín, musel byt vršek červenobíle natřen a v noci mít červené osvětlení. Během provozu komína byl problém s jeho údržbou. Ze začátku ji ve výšce prováděli horolezci. Po několika letech provozu se přešlo, z ekonomických důvodů, od mazutu k zemnímu plynu. Podmínkou ale bylo, že se musí vysokotlak zemního plynu přivést potrubím z vysokotlakého potrubí od Horky až do závodu, postavit regulační stanice a v komíně vybourat šamotovou vyzdívku a nahradit ji novou, odolávající spalinám zemního plynu. Ochoz u hlavy komínu hned na začátku budování spojovací sítě obsadily retranslační stanice a majitel
komína měl postaráno o nájemné. Buď je výše nájemného tak veliká, nebo je aktuální majitel komína dlouholetou smlouvou, a tak postavil v průčelí závodu novou kovovou retranslační věž o asi poloviční výšce
komínu. V průčelí závodu se moc dobře nevyjímá, spíše ho hyzdí. Po zprovoznění věže může se teprve bourat komín a stavět hala „D“. Vzhledem k malé výšce věže oproti komínu, jsou již nyní pochybnosti o kvalitě přenosu signálu. Dříve, když jeli liazáci po výše položených silnicích v okolí, viděli a orientovali se podle komínu, kterým směrem se nachází jejich, nyní již bývalé pracoviště. Poslední monument a vzpomínka na LIAZ bude zničena." - zdroj: Vratislav Šverma