Aerodrom Željava:
Letiště leží kousek od obce Željava. Plány na přísně tajný objekt „KLEK – objekt 505“ začaly vznikat už v roce 1957 z pera plk. dr. Lj. Kodelja a pplk. V. Smirnova. V roce 1959 začaly první práce a až v roce 1966 zde byl umístěn 117. letecký stíhací pluk s letouny Mig-21PF a 323. průzkumný pluk s letouny Mig-21R. Hangáry samotné jsou zakopané pod horou Gola Plješvica. Jde o 3 tunely + jeden rezervní. Všechny se spojovaly na křižovatce, odkud vede opravárenská síň s výškou 12?m. Celková délka hangárů je úctyhodných 1 250?m. Celý areál byl hermeticky uzavřen čtyřmi masivními vraty (váha cca 100 tun) tak, aby odolal přímému zásahu atomovou zbraní o síle 20 kt.
V masivu hory bylo situováno vše, co bylo potřeba k obsluze letiště. Kontolní stanoviště, sklady munice, rezervoáry na palivo, ubikace pro mužstvo, kanceláře. O pitnou vodu se postarala říčka, nalezená při stavbě komplexu. Venkovní část letiště je tvořena třemi vzletovými dráhami přímo z hangárů a dvěmi přistávacími či vzletovými dráhami. V tehdejší době stála výstavba 4 miliardy USD.
Nad letištěm ve výšce 1 650?m n. m. je radarová základna, na níž byl umístěn anglický radar Marconi S-600 s „dohledem“ až 450?km. Byl zničen v roce 1995 chorvatskou armádou. Mezi léty 95–04 byla základna obsazena kanadskou armádou, která toto místo nadále využívala pro potřeby komunikace.
(Zdroj: OFFROAD|guide 2)